Ceteris Paribus logo

Προγραμματισμός ύλης. Γραμμικός ή όχι;

22 Ιανουαρίου 2020

Ένα θέμα που πολύ συχνά κάποιοι καθηγητές αντιμετωπίζουν στην αρχή κάθε χρονιάς αφορά στον προγραμματισμό της ύλης και στο ποιες αλλαγές θα κάνουν σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.

Πόσο χρόνο θα αφιερώσω στη κάθε ενότητα και παράγραφο θεωρίας, πόσο χρόνο για ασκήσεις ποιες από αυτές θα πρέπει να γίνουν σίγουρα, ποιες εξαρτώνται από το επίπεδο των μαθητών κτλ.

Αυτό που είναι λιγότερο συχνό να απασχολήσει τους καθηγητές είναι το ένα θα αλλάξει τη σειρά με την οποία διδάσκεται το κάθε “αντικείμενο”,  “κεφάλαιο” και “ενότητα”.

Καθένας από εμάς έχει συνηθίσει να λέει το μάθημα μ’ ένα συγκεκριμένο τρόπο και σειρά, που μέσα από τις ώρες “πτήσεις” κάνουμε μερικές βελτιώσεις προσθέτοντας ή αφαιρώντας κάποια στοιχεία.

Μερικές φορές όμως χρειάζεται να εφαρμοστεί ένας προγραμματισμός ύλης τελείως διαφορετικός από τα συνηθισμένα.

Ο παρακάτω προγραμματισμός είναι “ειδικών συνθηκών”. Προσωπικά τον έχω δουλέψει με μαθητές που αναλαμβάνω στα μισά της χρονιάς ή απλώς μαθητές που δεν ξεκίνησαν από την αρχή μαζί με τους υπόλοιπους υποψηφίους. Επίσης την χρονιά 2019 – 2020 εφαρμόστηκε με τους μαθητές μονοετούς φοίτησης, που δεν είχαν ξεκινήσει δηλαδή προετοιμασία από την Β’ λυκείου, λόγω της αυξημένης ύλης.

Ο προγραμματισμός αναφέρεται στην παρουσίαση της θεωρίας και μόνο, και όχι στην επίλυση επιπλέον ασκήσεων πέραν των πολύ βασικών εφαρμογών.

Ώρα Αντικείμενο Παράγραφος Σχολικού Βιβλίου
Διάκριση Μίκρο – Μάκρο §7.1
Πληροφορίες §1.12
Ορθολογικότητα Καταναλωτών / Επιχειρήσεων §2.2, §1.6 (i), (ii)
 

Μορφές Αγοράς

(σύντομη παρουσίαση και επισήμανση ότι αρχικά είμαστε στην αγορά του πλήρους ανταγωνισμού)

 

 

Κεφάλαιο 6ο

 

 

 

Νόμος – Καμπύλη Ζήτησης

(αναφορά στην κλίση της καμπύλης D, Ατομική/Αγοραία, και ΣΔ)

§2.3, §2.10

 

Νόμος – Καμπύλη Προσφοράς

 

§4.2

 

Συνάρτηση Ζήτησης §2.5
Συνάρτηση Προσφοράς

 

§4.4

 

 

 

Ελαστικότητα ζήτησης προς την τιμή

(με εφαρμογές – ασκήσεις σχολικού 6,7)

 

§2.8, §2.9, §2.10

 

 

 

 

Ελαστικότητα ζήτησης προς την τιμή  & ΣΔ

(με εφαρμογές – ασκήσεις σχολικού 10)

 

§2.13, §2.14

 

 

 

Ειδικές Εd

 

§2.11

 

 

 

Ελαστικότητα Προσφοράς προς την τιμή

(με εφαρμογές)

 

§4.7, §4.8

 

 

 

 

Υπόλοιποι Προσδιοριστικοί της ζήτησης

Μεταβολή ζήτησης – Ζητούμενης

 

§2.6, §2.7

 

 

 

 

Υπόλοιποι Προσδιοριστικοί της προσφοράς

Μεταβολή Προσφοράς – προσφερόμενης

 

§4.5, §4.6

 

 

10η

 

 

Ελαστικότητα ζήτησης προς το εισόδημα

(εφαρμογές – ασκήσεις σχολικού 8,9)

 

§2.15

Τέλος 2ου κεφαλαίου

 

11η

 

 

Προσδιορισμός των τιμών

(σημείο ισορροπίας – έλλειμμα – πλεόνασμα)

 

§5.1, §5.2, §5.3

 

 

12η

 

Μεταβολές τιμής και ποσότητας ισορροπίας

 

§5.4

 

 

Μέχρι εδώ έχουν διδαχθεί όλο το δεύτερο με όλες τις βασικές ασκήσεις, το τέταρτο όλο χωρίς την εξαγωγή της καμπύλης προσφοράς, δηλαδή χωρίς ασκήσεις, και το πέμπτο όλο χωρίς την κρατική παρέμβαση.  Δηλαδή ίσως τα σπουδαιότερα και δυσκολότερα κομμάτια της ύλης.

 

13η

 

 

Βασικά ερωτήματα

(Αγαθά = Πλούτος και όχι χρήμα, έτσι σύνδεση με χρήμα και ΑΕΠ)

 

§1.1, §1.2

 

 

Χρήμα

 

§1.9

 

14η

 

 

Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν & κκΑΕΠ

(Ρυθμοί Ανάπτυξης)

 

§7.2, §7.9

 

 

15η Κύριο Οικονομικό Πρόβλημα §1.7 (ii)
Ανάγκες

Αγαθά

§1.3

§1.4

16η

 

 

Συντελεστές Παραγωγής – Παραγωγή

(από υποαπασχόληση σύνδεση με ανεργία)

 

§1.7 (i), §3.1

 

 

17η

 

 

Ανεργία

(μέτρηση – είδη ανεργίας)

 

§9.4

 

 

18η

 

Καμπύλη Παραγωγικών Δυνατοτήτων

 

§1.7 (iii)

 

19η

 

 

 

Κόστος Ευκαιρίας

(σύνδεση με καταμερισμό)

Καταμερισμός έργων

 

§1.7 (vi)

 

§1.8 (iii)

 

20η

 

 

ΚΠΔ – ΚΕ

(εφαρμογές)

 

§1.7 (iii) (vi)

 

 

21η

 

 

Κοινωνικοί Θεσμοί

(ολοκλήρωση Νοικοκυριών – Επιχειρήσεων, εργατικό σωματείο)

 

§1.6

 

 

22η

 

 

Κράτος

 

 

§1.6 (vi), §10.3, §10.4

Τέλος 10ου κεφαλαίου

 

23η

 

 

Κρατική παρέμβαση στην αγορά

(ανώτατες – κατώτατες)

 

§5.5

Τέλος 5ου κεφαλαίου

 

24η

 

 

Οικονομικό Κύκλωμα

 

 

§1.10

Τέλος 1ου κεφαλαίου

 

25η

 

 

Χρονικός Ορίζοντας – Συνάρτηση Παραγωγής

Μεγέθη παραγωγής (ΤΡ, ΑΡ, ΜΡ)

 

§Α3.2, §Α3.3 §Α3.4, §Α3.5

 

 

26η

 

 

Νόμος Φθίνουσας Απόδοσης

 

 

§Α3.6

 

 

27η

 

 

Συνάρτηση Κόστους – Μεγέθη Κόστους

(TC, FC, VC, AFC, AVC, ATV, MC)

 

§Β3.1, §Β3.2, §Β3.3, §Β3.4

 

 

28η

 

 

Συμπεριφορά μεγεθών κόστους

(διαγράμματα)

 

§Β3.2, §Β3.3, §Β3.4

Τέλος 3ου κεφαλαίου

 

29η

 

 

Εξαγωγή καμπύλης προσφοράς

Ειδικές Εs  – Προσδιοριστικοί της Es

 

§4.2, §4.8

Τέλος 4ου κεφαλαίου

 

30η

 

 

Πληθωρισμός

 

 

§9.3, §7.4

 

 

31η

 

 

Ονομαστικό – Πραγματικό ΑΕΠ

 

 

§7.2, §7.4

 

 

32η

 

 

Προστιθέμενη Αξία – Εθνικό Προϊόν – Αδυναμίες ΑΕΠ

 

 

§7.3, §7.7, §7.10

Τέλος 7ου κεφαλαίου

 

33η

 

 

Οικονομικές Διακυμάνσεις

 

 

§9.2

Τέλος 9ου κεφαλαίου

 

 

Εννοείται ότι θα μπορούσαν να υπάρχουν και άλλες παραλλαγές ενός μη γραμμικού προγραμματισμού. Όπως επίσης εννοείται, ότι οι ώρες που δίνονται είναι εντελώς σχετικές και εξαρτάται από τον πραγματικό χρόνο που έχει κάποιος για να δουλέψει.

Αυτό που μπορεί κάποιος να κρατήσει είναι η σειρά των θεμάτων.

Ένα από τα πλεονεκτήματα αυτού του προγραμματισμού είναι ότι ο μαθητής έρχεται σε επαφή πολύ γρήγορα με τις δυσκολότερες έννοιες του 2ου κεφαλαίου, καθώς και με τη βασική λογική της μικροικονομίας.

Όταν ξεκινάμε από το πρώτο κεφάλαιο γραμμικά πολλά παιδιά βαριούνται θεωρώντας ότι το μάθημα μοιάζει με την Πολιτική Παιδεία. Νομίζουν ότι είναι μόνο θεωρητικό μάθημα, ενώ και εμείς συχνά χάνουμε περισσότερο χρόνο σε λιγότερο σημαντικά θέματα.

Το μεγαλύτερο μειονέκτημα είναι ότι χρειάζεται μεγάλη προσοχή από το δάσκαλο, να μην ξεχάσει κάτι.